Why Not Hand Over a “Shelter” to Hermit Crabs? -Border-やどかりに「やど」をわたしてみる
2009–(ongoing)
Installation with living hermit crabs: hermit crabs, resin, seawater, aquarium tank sets (dimensions variable)
HD video
Photos
Hermit crabs change their shells as they grow. Sometimes they are kicked out of their shelters by stronger hermit crabs and forced to exchange shells.
I gave hermit crabs shells that I had made for them, and if they liked them, they moved into my “shelters”. The shelters that I made for them represented cities from around the world.
My idea for this piece came about when I participated in the “No Man’s Land” exhibition that was held at the French Embassy in Japan in 2009. This work was inspired by the fact that the land of the former French Embassy in Japan had been French until October 2009, and then became Japanese for the following fifty years, after which it will be returned to France. I was surprised to hear this story, and associated this image with the way that hermit crabs exchange shelters. A piece of land is peacefully exchanged between two countries. While it is the same piece of land, our definition of it changes. In the same way, the appearance of hermit crabs changes completely as they exchange shelters. The hermit crabs in my piece, who exchange shelters representing cities of the world, seem to be crossing over national borders. It also brings to mind migrants and refugees changing their nationalities and the places where they live.
The first time that I made this piece, I only gave the hermit crabs spherical shapes, but they ignored my “shelters”. Using CT scans, I studied the natural shapes of hermit crab shells, and by printing out the 3DCG data using 3D printers, I was able to create “shelters” that the hermit crabs would move into.
ヤドカリはその身体の成長に伴い、より快適な「やど」を見つけると引っ越しを行う。時には力の強いヤドカリに「やど」を追い出され不当な交換に応じなくてはならないこともある。
そこで、私の作った透明な「やど」をヤドカリに渡し、ヤドカリが気に入れば引っ越ししてもらった。「やど」には、世界各地の都市が象られている。
この作品は、在日フランス大使館の解体イベントの展覧会"No Man's Land"(2009)への出展を期に、制作をスタートした。 在日フランス大使館の建物は2009年に解体され、隣接する土地に新しい大使館が建てられた。その旧在日フランス大使館の土地は、2009年10月まで「フランス」だったが、以後50年間「日本」になり、その後また「フランス」になるという。この話に衝撃を受け、ヤドカリの「やど」を引っ越しする習性へとイメージが飛躍した。 同じ土地であるにも関わらず、平和に国が入れ変わっている事実と、中身は同じでありながら、背負う「やど」によって、すっかり見た目が変わってしまうヤドカリには共通項を感じる。世界各地の都市を模した「やど」へと次々と引っ越しをするヤドカリは、国境を軽々と越えていくようにも見えた。一方で移民や難民、国籍の変更や移住といったことも想起させられる。
制作当初、球を丸くくり抜いただけのものをヤドカリに渡してみたが、ヤドカリから見向きもされず、CTスキャンで自然の貝殻の内部構造を計測し、3DCGで制作したデータを3Dプリンターで出力する手法を用いたことで、ヤドカリに選ばれる「やど」を制作することが出来た。
- Photo: Kuniya Oyamada
- Photo: Kuniya Oyamada
- Photo: Kuniya Oyamada
- Photo: Kuniya Oyamada
- Photo: Kuniya Oyamada
- Photo: Kuniya Oyamada
- Photo by Kwon Hyunjung, Provided by Jeju Museum of Arts(JMoA)
- Photo: Mareo Suemasa
- Photo: Mareo Suemasa
- Photo: Mareo Suemasa
- Photo: Mareo Suemasa
- Photo: Mareo Suemasa
- Photo: Mareo Suemasa
- Photo: Mareo Suemasa
- Photo: Mareo Suemasa
- Photo: Mareo Suemasa
- Photo: Mareo Suemasa
- Photo: Mareo Suemasa
- Photo by Kwon Hyunjung, Provided by Jeju Museum of Arts(JMoA)