I Wear the Dog's Hair,
and the Dog Wears My Hair犬の毛を私がまとい、私の髪を犬がまとう
2014
A cape made of dog's hair for a human
A cape made of human hair for a dog
Two-channel video installation (5 min. 21 sec.)
Anyone who likes cats or dogs is a fool.
― Gilles Deleuze, Félix Guattari ; translation and foreword by Brian Massumi “A Thousand Plateaus” Univ. of Minnesota Press, 1987
Whom and what do I touch when I touch my dog? How is becoming with a practice of becoming worldly? When species meet, the question of how to inherit histories is pressing, and how to get on together is at stake.
― Donna J. Haraway “When Species Meet” Univ. of Minnesata Press, 2007
I collected the hair of a dog called Cielo and my own hair over a number of years, and then made clothes out of my hair for the dog and out of the dog’s hair for myself so that we could exchange coats. The two species, human beings and dogs, have developed together over the ages. This is a work that examines the relationship between a human and her pet, giving form to this concept.
The contemporary relationship between pets and humans exposes the warped nature of how the modern perception of the world and the logic of nature are out of sync. On talk-shows, the value of various types of dogs is decided based on their looks, and thorough-bred dogs are produced through in-breeding, however suffer from serious genetic diseases as a result. People raise strange animals that are not adapted to the environment of cities, and then abandon them in staggering numbers because they don’t know what to do with them, leading to a large number of animals being killed. Furthermore, differing species are bred together (for example in the case of raccoon dogs or the red-eared slider in Japan), leading to new species living in urban environments. This can be said to be a result of humans warping the natural ecology and modes of life of animals to fit their own needs according to modern concepts and perceptions of beauty. People today need to gain a new awareness of nature and reconsider the relationship between pets and humans.
I have had various pets, and do so now as well. Cats, goldfish, tadpoles, bagworms, and hermit crabs. I believe that all people who have pets wonder at some point whether their pet is happy; and I face the dilemma of whether it is right to make a living creature into a pet. Within this context I have had these animals appear in my artwork. My works take as their starting point things that I have felt within everyday experiences, and transplant the structure of these experiences analogically to the modes of life of the animals. One could call it a totemism-like approach towards ecology. The concept of my works is to get people to perceive the modes of life of various living creatures by experiencing a kind of empathy towards them. In this piece, I take that concept a step further by considering the relationship between humans and pets, and by exchanging a body part- in this case hair with my dog. On the one hand, the exchange of hair represents the embodiment of bonds, like a memento or a vow; and on the other hand, represents the exchange of two different functions – hair serving the function of maintaining body height for a dog, and serving the purpose of fashion for humans. I wonder if we can redefine the contemporary relationship between humans and pets as a coupling of the various functions and specific jobs that they can perform.
猫や犬を愛する者は、例外なく馬鹿者だ。
―ジル・ドゥルーズ+フェリックス・ガタリ/宇野邦一, 小沢秋広, 田中敏彦, 豊崎光一, 宮林寛, 守中高明 訳『千のプラトー』河出書房新社、2010
私が自分の犬に接触するとき、私は、誰と、そして何と接触するのだろうか。「〜と一緒になる」ということは、「現実世界的になる」実践と、どのような関係にあるのだろうか。種と種が出会うとき、いかに歴史を継承するかという問いは、差し迫った問いであり、いかに一緒になるかという問いは、利害の絡んだ問いだ。
―ダナ・ハラウェイ/高橋さきの 訳『犬と人が出会うとき 異種恊働のポリティクス』青土社、2013
犬(名前をチェロという)の毛と、私(INOMATA)の髪を数年にわたって集め、その毛/髪で、互いの衣服/毛皮をつくり、交換するように身にまとう。ペットと人との関係についてあらためて問い、具象化する作品である。
現代においてペットと人とのつながりは、近代の世界観と自然の理のズレを顕現するように歪んだ様相をあらわにしている。ドッグショーでは見た目の美しさによって犬を評価する犬種標準が定められ、近親交配によって造りあげられた純血種の犬達は深刻な遺伝病に冒されている。都市の環境に不似合いで奇異な動物を飼育することや、手に余って放棄することが横行し、大量の駆除や殺処分が行なわれている。かつてとは異なる種が生息繁殖し(たとえばアライグマやミドリガメ)、都市に新たな生態系を生みだしつつある。これらはみな、侮るべからざる自然や生物の生態を、人間が近代の概念や美意識によって都合よくねじ曲げてきた負の所産であると言えるだろう。現代の人間は、新たな自然への認識をもって、ペットと人との関係を捉えなおさなければならない。
私はこれまで様々な生き物を飼ってきたし、今も飼っている。ネコ、金魚、おたまじゃくし、ミノムシ、そしてヤドカリ。「自分のペットは幸せなのだろうか?」という疑念は、飼い主であれば誰もが一度は考えることだろうし、私も「生き物をペット化してよいのだろうか?」というジレンマをいつも抱えている。そうしたなかで、これまで生き物たちには私の作品に登場してもらってきた。私の作品は、日常的な経験のなかで感じた気持ちを出発点にしながら、その経験構造を、生物の生態へとアナロジカルに飛躍させることによって生まれる。生態へのトーテミズム的な見立て、と言ってもよい。これは、作品によって引きおこされるある種の感情移入によって、生物の生態を看取しようというコンセプトをもっている。本作ではさらに踏み込んで、ペットと人との関係について思考し、犬と私との間で身体の部位である毛を交換しようと試みた。毛と毛の交換には、形見や契りといった絆の形象化を表すいっぽうで、体温調節という「はたらき」の交換が含まれている。現代におけるペットと人との絆は、適性な能力によって生みだされる互いの「はたらき」の連結によって、再び捉えなおすことができるのではないだろうか。